SK Sengkang Anjur Program Berkhatan Beramai-ramai


SENGKANG - Cuti persekolahan ini dimanfaatkan oleh Persatuan Ibu Bapa dan Guru (PIBG) Sekolah Kebangsaan (SK) Sengkang, Bukit Gambir dekat sini dengan menganjurkan program berkhatan beramai-ramai baru-baru ini.

Program julung kali itu disertai 16 murid berusia antara sembilan hingga 12 tahun dan dirasmikan oleh Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Gambir, M. Asojan.

Sebelum berkhatan, kesemua peserta dimandikan dalam upacara bersiram yang mendapat kerjasama anggota Balai Bomba dan Penyelamat Bukit Gambir.

Yang Dipertua PIBG sekolah itu, Sharif Mohamed berkata, berkata program itu bertujuan mewujudkan hubungan erat antara ibu bapa dengan pihak sekolah selain dapat menyemarakkan hubungan kemasyarakatan dan semangat gotong-royong dalam masyarakat setempat.

"Kami mahu mengembalikan semula budaya dan adat Melayu yang tidak bercanggah dengan syariat Islam melalui upacara berkhatan beramai-ramai.

"Penyertaan ibu bapa dalam program ini dapat menjimatkan kos untuk membuat kenduri doa selamat di mana mereka mengadakannya secara berkelompok di sekolah," katanya ketika berucap dalam majlis itu.

Yang turut hadir Guru Besar, Basir Konit; Guru Penolong Kanan (GPK) 1, Jailani Ahamad; GPK Hal Ehwal Murid, Noraini Md Dom dan ibu bapa peserta program.

Sharif berkata, kesemua murid yang menyertai program itu dikhatankan oleh Dr. Mohd. Jalil Sharif dari Pusat Perubatan Keluarga yang juga bekas murid sekolah itu yang mempunyai tiga buah klinik di Bukit Gambir, Labis dan Jementah.

Sementara itu Asojan berkata, program berkhatan beramai-ramai itu dapat mengembalikan nostalgia lama dalam kalangan masyarakat Melayu satu ketika dahulu yang mengadakan upacara berkhatan di rumah secara berkelompok.

Katanya, kerajaan sentiasa memberikan tumpuan lebih kepada pembangunan pendidikan di semua peringkat bagi melahirkan modal insan yang berjaya dalam pelbagai bidang dan salah satu contohnya ialah Mohd. Jalil.

"Ini terbukti dengan kejayaan bekas pelajar sekolah ini dalam bidang perubatan iaitu Dr. Mohd Jalil yang sanggup berbakti kepada sekolahnya dengan mengkhatankan peserta program berkhatan beramai-ramai," ujarnya.

Asojan berkata, kerajaan sentiasa prihatin walaupun terdapat anak-anak yang tidak berjaya dalam pelajaran, mereka diberikan kursus kemahiran secara percuma di beberapa institusi kemahiran sebelum memasuki dunia pekerjaan.

(Artikel Penuh: http://www.utusan.com.my)

No comments:

Post a Comment